Rauapuudus ja rahutu uni

Alustame sellest, et öised ärkamised on lapse arengu seisukohast igati normaalsed. Me kõik virgume öösiti. Näiteks öösel 5 korda ärkamine ja siis lähedust või tuge saades uuesti kergusega uinudes ei ole põhjust arvata, et last miski vaevab.

Aga kui neid ärkamisi on 10 või koguni 15, laps muudkui sipleb ühest voodiotsast teise ja püsib öösel rahulolematuna ärkvel? Siis, jah, need võivad olla märgiks, et sinu lapsel on mure, mida tuleks tõsiselt võtta. Näiteks rauapuudus.

Millal on rauda liiga vähe?

On olemas kahte tüüpi raua puudujääki – rauavaegusaneemia ja rauapuudus ilma aneemiata. Esimese puhul on märguandeks madal hemoglobiin, mida kontrollitakse perearsti poolt lapse 9. elukuul. Ilma muret kurtmata jääb aga kontrollimata ferritiin, mis viitab varasele rauapuudusele. Kindlasti soovitan perearstilt paluda ka seda kontrollida, kui teil on mure lapse unega või teie lapsel on soodumus rauapuuduse tekkimisele.

NB! Väga oluline on tähele panna, et Eestis on ferritiini alumine piirnorm väga madal – 5 μg/l. Nõgel on oma postituses toonud välja uuringud, kus soovituslik alampiir võiks olla isegi 30 μg/l. 

Ka hiljutises uuringus, kus vaatluse alla oli võetud just rahutu unega lapsed, leiti, et uuritavate laste ferritiini tase oli vahemikus 14-20 μg/l [1]. Kui rauatase on juba madalaks lastud, võib ka pärast rauataseme normaliseerumist uni olla endiselt häiritud [2].

Kas rahutu une põhjuseks on alati rauapuudus?

Rahutu une põhjuseks ei ole vaid rauapuudus, aga niisamuti ei ole rauapuuduse märgiks alati rahutu uni. Keeruline, mis?

Alustuseks tee kindlaks, kas oled omalt poolt maksimaalse teinud, et laps päriselt tahaks magada ja unes püsimine oleks lihtne.

Lisaks jääb alles võimalus, et rahutut und põhjustada mõni teine tervise mure – lehmapiimavalgu või mõni muu toidutalumatus, varjatud refluks, keelekida või vitamiinide D ja B12 ning magneesiumi puudus. Kindlasti saab siia lisada juurde vähem levinud probleeme.

Seega, kui teil esineb öist rahutust nagu üleval kirjeldatud, siis sellest tasub alati rääkida enda perearstiga.

Millised lapsed on riskirühmas?

Nagu eelnevalt mainisin, ei pruugi rauapuudus iga lapse puhul avalduda rahutu unena. Pealtnäha võib olla kõik igati korras. Seetõttu on hea teada, millistel lastel võib suurema tõenäosusega tekkida rauapuudus.

Rauapuudus võib tekkida lastel:

– kelle emal oli raseduse ajal rauapuudus;

– kes on ainult rinnapiimal ning pärast 6. kuud ei hakata juurde pakkuma rauarikkaid toite;

– kes tarbivad väga palju lehmapiimatooteid, takistades raua imendumist. On levinum pärast esimest eluaastat.

Milliseid rauarikkaid toite pakkuda?

Nõgel tuli hiljuti välja rauaga rikastatud pudruga, mille kohta saad juurde uurida siit.

Lisaks on heaks raua allikaks punane liha, maks, muna, kala, maasikad, bataat, oad, herned, tofu jne. Neid võiks süüa koos C-vitamiini sisaldavate toitudega, et raud paremini imenduks. Näiteks tsitruselised, tumerohelised aedviljad, tomatid jne.

[1] Lourdes M DelRosso et al. 2020. Consensus diagnostic criteria for a newly defined pediatric sleep disorder: restless sleep disorder (RSD)

[2] Patricio D. Peirano et al. 2013. Sleep alterations and iron deficiency anemia in infancy

Kui oled lapse une pärast mures või ise kurnatud, oleme hea meelega abiks 🙂 Vaata meie teenuseid või kirjuta 🙂